Arta de a asculta Mozart
46,00 lei
Stoc epuizat
Mulţumită grijii biografilor săi scrupuloşi, Mozart a avut tristul destin al lui Hristos, alungat ca realitate spirituală vie de către cei ce voiau să-i dea o imagine tot mai „ştiinţifică”. […] S-a pătruns în toate colţurile vieţii lui Mozart cu indiscreţia şi caracteristica omului modern, mai înclinat să asculte istorioare despre amantele sau viciile unui muzician decât să se afunde în opera sa muzicală. […] Alfred Einstein îşi dădea seama perfect de asta când zicea că „evoluţia muzicală şi spirituală a lui Mozart s-a petrecut într-un mod cu totul independent de destinul său personal, într-o sferă inaccesibilă şi închisă, planând deasupra tuturor evenimentelor umane şi materiale.” […]
„Desigur, nu cred că trebuie să mă gândesc cu teamă că va veni o vreme când i se va refuza lui Mozart locul ce i se cuvine în Împărăţia zeilor; totuşi trebuie să mă aştept ca această dorinţă personală, de a-l aşeza pe locul întâi, să fie socotită infantilă. Şi cu toate că nu am câtuşi de puţin intenţia să roşesc de această atitudine copilăroasă, căci tocmai pentru că, ne secând vreodată, ea va avea pentru mine mai mult sens şi mai multă valoare decât orice altă argumentaţie minuţioasă, oricât de serioasă ar fi, mă voi strădui, totuşi, deliberând, să-i dovedesc veridicitatea.” Kierkegaard (Ori… ori…)
Recenzii Arta de a asculta Mozart
Observator cultural – Lavinia Coman
După absolvire și-a păstrat nealterată plăcerea diletantului luminat, făcîndu-și din aceasta o profesiune de credință. Timp de 20 de ani a fost cadru didactic la Conservator unde a predat estetica muzicală și, în același timp, organizator al unor cicluri de spectaculoase audiții comentate la Ateneul Român, unde participau mii de melomani împătimiți. Pe aceștia, tînărul și rebelul profesor îi ghida în arta de a asculta muzica înaltă. Devenise celebru pentru stilul liber de a comunica, exprimîndu-și public nemulțumirea față de constrîngerile cenzurii oficiale și ale autocenzurii. Se simțea urmărit de organele represive, ceea ce l-a determinat ca în anul 1977, cu prilejul unei călătorii la festivalul wagnerian de la Bayreuth, să se autoexileze în Germania.
După primii ani de acomodare și de încercări, George Bălan izbutește să întemeieze la Sankt Peter, o mică localitate aflată nu departe de Freiburg, o instituție pe care o numește Musicosophia Schule. Animată de un mănunchi de tineri destoinici și pricepuți, această adevărată școală desfășoară multiple proiecte în toată Europa, vizînd formarea unor ascultători avizați ai muzicii culte din rîndul tuturor categoriilor de vîrste, amatori fără pregătire muzicală școlarizată. Acest sistem permitea adevăraților diletanți, adică acelora care ascultau muzica per diletto, de plăcere, să perceapă în mod conștient structurile muzicale, arhitectura lucrărilor, sensurile, categoriile stilistice, înțelesurile filozofice profunde ale creației marilor compozitori. Slujită cu pasiune și competență, Musicosophia a fost un concept de mare succes în Germania și în întreaga Europă.
În paralel cu derularea manifestărilor propriu zise, George Bălan a elaborat peste 50 de cărți despre muzică, în șase limbi de circulație universală, între care Muzica, artă greu de înțeles?, Înnoirile muzicii, George Enescu – mesajul, estetica, Schӧnberg și școala sa, O istorie a muzicii europene. Editura Sens i-a consacrat o serie de autor, George Bălan publicînd volume consacrate lui Bach, Beethoven, Mozart, dar şi „nebănuitului Eminescu“.
Autor | |
---|---|
Colectie | |
Data publicarii | 2022 |
Dimensiuni | 13,5 x 20,5 cm |
Editura | |
ISBN | 978-606-9078-33-4 |
Nr. pagini | 401 |
Tip coperta | Brosata |
Customer Reviews
There are no reviews yet.
Be the first to review “Arta de a asculta Mozart”